Söker du efter information om Valet 2006?
Sök här:

fredag, mars 24, 2006

Fredagsgodis - Göran Persson

"Hur kan du som köpt en villa för 6 miljoner veta hur vanligt folk har det?"

Persson under valrörelsen 2002, riktat till Bo Lundgren. (Affärsvärlden sid 3, 12/2006)


Tiden går fort, i valrörelsen 2006 låter det såhär:

"Det går inte någonsin att förklara de löner vi har för människor som kanske lever på 20, 25 tusen i månaden."

Persson i en intervju i Stockholm City.

Men går det att förklara för de som inte lever på en lön som är över genomsnittet för kommunalt anställda?

Här pratar vi om att förstå hur "vanligt folk" har det.

17 Comments:

At 12:38 em, Anonymous Anonym said...

20-25 tusen är väl ganska normalt i ett hushåll med två inkomster, kanske lite i underkant till och med.

 
At 1:33 em, Blogger Kalle - Dagens (s)itat said...

Visst, Johan, välkommen till verkligheten.

Många akademikerfamiljer har säkert 20-25 tusen efter skatt att disponera, särskilt om båda har heltidsarbete och de dessutom har några barn.

Men som jag skrev, det handlar om mer än genomsnittsinkomsten för kommunalt anställda.

Att statsministern använder en liknande summa som måttståck tycker jag tyder på en dålig kontakt med marken.

 
At 1:47 em, Anonymous Anonym said...

Genomsnittslönen i Sverige är 24 000 kronor.
KAS

 
At 3:03 em, Blogger Kalle - Dagens (s)itat said...

kas:

Jag skrev

"för kommunalt anställda"

Följ länken i posten om du tvivlar.

 
At 5:32 em, Anonymous Anonym said...

Sverige har hamnat efter i löneligan rejält, om vi jämför med länderna i vår närmaste omgivning. Snart är vi europas fattiglappar. Dåligt av ett land som inte för så länge sedan låg på toppen, tillsammans med Schweiz och en handfull andra.

 
At 11:34 em, Blogger fredrik said...

Enligt din länk är den genomsnittliga lönen för kommunalanställda 20 772 kr/månad. Det faller väl rimligen in i spannet "20, 25 tusen i månaden"?

 
At 1:20 fm, Blogger Johan Sjölander said...

Jag bara älskar den här bloggen...:-)

 
At 4:49 fm, Anonymous Anonym said...

Jo men visst skrev du "för kommunalt anställda" men det var väl inte det GP sa. Så visst vrid du till det hela lite det är ju alltid roligt. Att jag nämde meddellönen är ju ganska rimligt i sammanhanget.

Sen att du tror att socialdemokrater bara hämtar sina röster bland kommunalanställda kan ju inte jag rå för.

KAS

 
At 6:11 fm, Anonymous Anonym said...

Jag gjorde en bloggis som svar på denna och tänkte mig att trackbacka den men det gick inte så bra sä jag länkar här i stället.


Lördagsgodis på bloggarna.se


KAS

 
At 8:48 fm, Anonymous Anonym said...

Jag skriver också om de här dumheterna

 
At 10:06 fm, Anonymous Anonym said...

Vad är ditt problem? Erkänn att du hade fel (20-25-tusen är en normallön) i stället för att försöka snacka bort dig så där. Du gör dig bara till åtlöje. Och om det ska behöva understrykas så menar han förstås tjugo- till tjugofemtusen kronor brutto, man pratar mer sällan om nettolöner.

Om man kommer inte åt dom med argument, får man väl börja ljuga i stället. Så tycks din filosofi se ut.

 
At 9:34 fm, Blogger Kalle - Dagens (s)itat said...

Jag har inte fel. Jag har aldrig försökt skriva vad medelinkomsten i Sverige är idag. Det är ni som gör.

Jag tog upp Persson citat som en fingervisning på vad Persson anser vara en "låg lön". Problemet är att den låga lönen råkade vara mer än vad en kommunalt anställd tjänar i månaden! Nu pratar vi världsförankring.

Att företagsledare tappar verklighetsuppfattningen och börjar bolla miljarder mellan sig, det är en grej.

Men när SAP:s främsta företrädare visar sådan avsaknad på förståelse för vanligt folk, då är det farligt. Politikerförakt kommer näst.

Vill ni i framtiden argumentera, argumentera då gärna mot vad jag skriver, inte vad ni anser att jag menar.

 
At 10:01 fm, Blogger Kalle - Dagens (s)itat said...

Johan Sjölander: Kul att du gillar det! ;o)

 
At 11:07 fm, Blogger fredrik said...

Göran Persson säger inte att det är en låg lön. Han säger:

"Jag kan säga så här, det går inte någonsin att förklara de löner vi har för människor som kanske lever på 20, 25 tusen i månaden."

Bara att det är svårt att förklara för någon med normal lön, en medelsvensson. Så tolkar jag det iallafall.

 
At 11:01 em, Anonymous Anonym said...

Dessa ständiga diskussioner om pengar. Så länge de som inte vill anstränga sig får tillräckligt med pengar så ska de inte klaga. Samhället har visst ansvar för att alla överlever - inte att övervaka chefslöner och hålla på med tramsig moralpanik kring att pengar är en synd.

 
At 12:00 em, Anonymous Anonym said...

Säger inte Persson "LEVER på 20.000-25.000:- i månaden"
Då kan han väl knappast mena brutto!

Jag är egen företagare och jag kan säga att med den skattepolitik vi har i sverige idag så får jag ingalunda ut ens 15.000:- i månaden.

 
At 12:14 em, Anonymous Anonym said...

Det finns så mycket "roligt" att läsa om vad Persson tycker och tänker att jag inte tycker att man skall navla fast vid hans snack om pengar. Oavsett vad han anser att "medelsvensson" tjänar (inom parantes har Persson sagt att han själv tjänar ung. som "en kamrer på en bank", ha, ha...) så är det komiskt att han själv har lånat 13-14 miljoner till att köpa ett litet torp för. Det är kontakt med vanliga människor det! Men de "arbetare" som röstar på honom ser väl det som att någon ur de egna leden har "lyckats" (mycket citationstecken här, men så blir det när man skall ironisera över politik...)

Sedan är det också kul att han skyller allt på Anitra, det är hon som "tjänar mest", det är hon som "har ekonmisk koll" etc.

Varsågod och sabla inlägget!

 

Skicka en kommentar

<< Home


Powered by Blogger


Bloggtoppen.se

BlogRankers.com