Söker du efter information om Valet 2006?
Sök här:

onsdag, mars 22, 2006

Göran Persson

"Jag har varit utsatt för en kanonad av angrepp den senaste tiden. Likafullt fortsätter opinionssiffrorna uppåt. Det är rätt märkligt." (från DN)

Persson drar sin personkult ytterligare ett steg i fel riktning. Förblindad av sina 10 år som statsminister verkar doktorn anta att allt som händer i Sverige handlar om honom. Eller så vill han att det ska handla om honom. För då kan han ju hota med att avgå.

Persson anser alltså att han har blivit utsatt för angrepp. När?

Kanske var det när SAP:s huvudkontor avslöjades med politisk smutskastning?

Kanske var det kritiken gällande pedofilanklagelser mot Reinfeldt?

Kanske var det något i kritiken mot att hans f.d. utrikesminister handlar i strid med svensk grundlag?

Eller så var det alla de där hemska hemsidor som finns om honom?

Eller kanske var det kritiken kring hans frus regellösa lön?


Eller så handlar det kanske helt enkelt om hybris. Det gäller att se skilnad på sak och person. Persson verkar ha svårt att se skillnad på kritik mot sina medarbetare och kritik mot honom själv.

Det är farligt. Och trångsynt.

2 Comments:

At 1:26 em, Anonymous Anonym said...

När man är långt från verkligheten kan man kanske ibland ha svårt att närma sig den, och då också bli lite nojig. Nedanstående citat är en intrvju ur tidningen Stockholm City med Göran Persson. Artikelns lästes av mig och min fru, jag är i kommunal tjänst med ca 15.000:-/mån.

"Kan du förstå att det sticker i ögonen på folk när den senaste veckan Anitras pension har diskuterats, att det är så mycket pengar?
– Ja, det kan jag förstå. Jag kan säga så här, det går inte någonsin att förklara de löner vi har för människor som kanske lever på 20, 25 tusen i månaden. Det går inte."

 
At 2:03 em, Blogger Kalle - Dagens (s)itat said...

Jag får tacka för ett underbart citat! Det visar verkligen direkt på problemet.

Här är källan: Länk

 

Skicka en kommentar

<< Home


Powered by Blogger


Bloggtoppen.se

BlogRankers.com