Söker du efter information om Valet 2006?
Sök här:

torsdag, mars 30, 2006

Anna Sjödin

"Jag blev misshandlad. Jag har inte gjort något fel. /../ Men är det så här det går till är det något vi måste jobba med politiskt."

En arg Anna Sjödin kommenterar vakternas beteende i presskonferensen efter krogbråket på Crazy Horse.

Idag kom svaret från Per Lindqvist, vice chefsåklagare på City åklagarkammare i Stockholm:

"I det här fallet har den här personen varit våldsam, i ganska hög grad, och då är det befogat att använda ett kraftigt våld."

Välkommen till verkligheten, Anna. Det är såhär det är: Slår man på en tjänsteman så får man finna sig i att få slag tillbaka. Enligt svensk lag har nämligen polis och de av polisen utsedda tjänstemännen monopol på våld.

Men problemet går djupare än så: När Anna inför den samlade skaran journalister väljer orden "vi måste jobba med politiskt" är hon plötsligt inte längre privatperson.

Hon ikläder sig helt plötsligt rollen som politiker.
Inte som om våldet hon utsatt för skulle ha en koppling till henne som SSU-ordförande.
Utan som om det skulle vara någon skillnad att hon - politikern - utsattes för våld.

Det är skrämmande att se hybrisen spridas allt längre in i Socialdemokratin. Alla är vi jämställda. Det är bara så att vissa djur är mer jämställda.

5 Comments:

At 6:32 em, Anonymous Anonym said...

Det kan också tolkas att »vi» är vi svenskar, och inte bara hennes roll som politiker. Samtidigt är hon SSU:s ordförande, ett jobb med inkomst, och därmed också hennes jobb och kan därför påstå att hon »måste jobba med [problemet] politiskt».

Faktum är att en sådan slutsats som du har dragit är vad sköna gubbar i kostym i USA skulle vilja kalla spinning. Vi kan nöja oss med vridning eller knorrning. I slutändan är både min och din slutsats riktig, men du kunde ha presenterat båda.

 
At 8:46 em, Blogger Kalle - Dagens (s)itat said...

Tja, oberoende om jag låter som en gubbe från USA så måste jag fråga dig:

Vad är problemet Anna måste jobba med? Att hon blev utslängd från krogen? Varför skulle hon arbeta med det politiskt?

Eller var det frågan hon huruvida vakter får avvisa störande gäster från krogen? Den frågan skulle jag vilja se politiskt behandlad...

Eller kanske var det frågan huruvida Stockholmspolisen får sätta överförfriskade tjejer i tillnyktringscell? Den skulle jag också vilja se "politiskt behandlad".

Nej, min gode Phillip. Jag tror att Anna enbart försökte vinka lite med politikerkortet. Som om det inte räckte med att ha på sig SSU-skjortan. Men det var väl det enda hon hade rent hemma?

 
At 12:03 fm, Blogger Unknown said...

Makten brukar gå folk åt huvudet, sålunda även hos politikerna i det socialdemokratiska arbetarpartiet. Vi vanliga dödliga fattar att det inte är någon idé att bråka med en vakt...

 
At 2:31 fm, Anonymous Anonym said...

Tänk om alla människor som regelbundet gnäller över hur dåliga [sätt in valfritt parti här] är istället kunde använda sin kreativitet och sin hjärna till att arbeta för en förbättring... Problemet med Sverige idag är att vänsterpartiernas högre representanter är mångmiljonärer - medan högerpartiernas representanter ikläder sig rollen som arbetare. Vad leder det till? Jo, en sjuhelvetes massa lögner och oändliga mängder importerat fläsk.

Inget parti är perfekt. S får knappast min röst, men aldrig i helvete att jag kan lägga min röst på något så löjligt som "Allisansen". Vad återstår då? Hippiepartiet? Satkärringpartiet? Bondeklubben? Hallelujapartiet? Nej, precis. Det finns inget parti jag som hårt arbetande svensk kan rösta på utan att känna att jag antingen blir lurad - eller att jag stöttar något som i grund och botten bygger på idioti.

Så sluta för h-vete och gnälla på sossarna och se till att plocka fram en politisk inriktning som majoriteten av landets befolkning skulle vinna på att stötta. Om du lyckas med det, lovar jag att skicka en blomma till jul.

(men du har inte heller en chans, det vet både du och jag - och resten av den satans skara som råkar hitta till den här sidan.)

 
At 8:41 fm, Blogger Kalle - Dagens (s)itat said...

Käre anonym:

Du må låta bitter, men jag håller ändå inte med dig i det du skriver.

För det första: Jag "gnäller" inte på socialdemokraterna. Jag påpekar hur dåliga de är på att styra Sverige, och hur maktfullkomliga de har blivit. Det gör jag genom att plocka ut små citat som personer inom Rörelsen har yttrat, och sätta in dem i sitt sammanhang.

Att kritiskt granska sittande parti är det första man måste göra som oposition.

Det andra är att skapa sin egen politik, för att väljarna ska ha något alternativ. Där anser jag att Aliansen har lyckats, för första gången på oherrans massa år.

Och just där tror jag vi har svar på din uppmaning: En politik som de flesta skulle vinna på att stötta. Jag lägger min röst på Aliansen, inte för att de "låtsas" vara ett arbetarparti, utan för att de är de enda som verkligen adresserar problemen i samhället med någon annan lösning än "Mera bidrag".

 

Skicka en kommentar

<< Home


Powered by Blogger


Bloggtoppen.se

BlogRankers.com